Being active in the dutch green-left party Groenlinks... what's that?

Wednesday, February 21, 2007

Inti Suarez als secretaris buitenland? Waarom?

In mijn eerste week als groenlinks lid, bezocht ik het groenlinks Forum. Dat forum ging over emancipatie. Voorgaand aan die dag heeft de partij maanden geïnvesteerd om over emancipatie te discussiëren. Verschillende groenlinkse gremia debatteerden, om meningen uit te wisselen op die Forumdag. Daarna heeft de TK fractie enkele visieteksten geschreven. In onze verkiezingsprogramma's is tot nu toe emancipatie een kernwaarde van groenlinks.

De emancipatiediscussie als een geheel is voor mij een voorbeeld van een goed functionerende partij. Het partijbestuur wijst thema's aan om een visie te ontwikkelen. Het kader van groenlinks is dan betrokken in de discussie. Niet alleen het groenlinks kader, maar ook de georganiseerde burger is uitgenodigd voor onze discussies. Groenlinks visie is dus ontwikkeld, vanuit de brede in de samenleving tot aan de dagelijks politiek praktijk van Femke Halsema in de Tweede Kamer.

Dit is ook de werkwijze die ik zou willen als buitenland secretaris van groenlinks. Groenlinks is een kosmopolitische partij. Wij kijken over de dijken heen, en dromen over een Nederland dat betrokken is bij de hele wereld. Wij hebben een nog lange weg te gaan om dit waar te maken. Ik noem hier twee thema's om verdere stappen te zetten op die weg.

Denk aan de spanningsveld tussen financiële liberalisering en de antiglobalistische beweging. groenlinks is tegen de exploitatie van de derde wereld door multinationals, maar wij begrijpen dat zonder globalisering ook de fair trade beweging te weinig ruimte zou hebben. De tijd van grote demonstraties, zoals in Seattle of Genoa is voorbij. Visie ontwikkelen is wel nodig. De invulling van het begrip anderglobalisme is interessant voor groenlinks om mee bezig te zijn.

Een ander belangrijk thema is migratie. Groenlinks heeft al een migratie visietekst van twee jaar geleden. De dilemma's waar wij toen over spraken, zijn vandaag richtinggevende dilemma's voor de migratie discussie in de EU. Nu is het moment om deze dilemma's te vertalen in concreet beleid. Groenlinks heeft brede expertise en zal die op de internationale podia moeten inzetten.

Wij hebben de afdeling buitenland, wij hebben het SDS, het Noord-Zuid netwerk, de Europa werkgroep... en ook nog het Kleurrijk Platform! En we hebben honderden leden die ook lid zijn van internationale organisaties, van het kleinbedrijf tot de grote NGO. Mijn doel als secretaris buitenland is om onze visies vorm te geven met die brede groep van internationaal-gerichte groenlinks leden . Nederland kan een belangrijke rol spelen in de wereld, en groenlinks heeft de verantwoordelijkheid om die invloed... te beïnvloeden.

De vraag is of ik geschikt ben voor de taak. In mijn resumé (http://www.scicha.org/ms/resume.doc) staat mijn opleiding en werkervaring. Hier geef ik mijn “groenlinks resumé”. Ik ben bestuurslid van groenlinks Utrecht, met als speciale functie werkgroepen coördinator. Ik schrijf een vaste column voor het lokale ledenblad “Linksom”. Ik was kandidaat voor de gemeenteraad, en lid van de campagne commissie. Ik was vertegenwoordiger van de stad Utrecht in de partijraad.

Binnen landelijk groenlinks ben ik sinds anderhalf jaar voorzitter van het Kleurrijk Platform. Vorig jaar heb ik twee workshops georganiseerd tijdens de Heerlen group/European Green Party bijeenkomst “Living in big cities”. Als lid van het Kleurrijk Platform ben ik coauteur van de “groenlinks visietekst migratie”, die op het congres van 2005 is vastgesteld. Ik heb namens groenlinks gesproken op een congres van de Groene-Bundniss 90 in 2004. Ik was lid van de Europa werkgroep, en initiator van De Werkvloer, de werkgroep voor de MKB sektor

Een partijtijger? Misschien. Met mijn jaren van rondstruinen in het groenlinks kader, wil ik nu mijn ervaring inzetten voor het partijbestuur. Ik zie mijzelf als een wereldburger (ik heb drie paspoorten), en misschien zou ik best in nog andere landen kunnen wonen. Maar ik weet zeker waar ik de komende jaren wil zijn. Ik wil een deel van een proces zijn, een groenlinks proces. Het proces om ons kader in contact te brengen met de brede wereld... en andersom!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home